petak, 22. veljače 2013.

Zdravko Mićanović, crteži inspirisani književnim delom Ive Andrića


ImageBEOGRAD. Galerija Grafički kolektiv predstavlja od 25. februara do 9. marta 2013. godine izložbu crteža Zdravka Mićanovića pod nazivom "Dodir (knjiga-objekat)", inspirisana književnim delom Ive Andrića "Prokleta avlija". Zdravko Mićanović (1952. Lopare, Republika Srpska) je diplomirao na Akademiji umjetnosti u Sarajevu, a magistrirao je na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek Grafički dizajn.ImageImage
Ovaj ciklus crteža i doslovno je fizički integrisan u navedeno delo čineći jednu specifičnu temu Mićanovićeve ilustracije. Po kazivanju umetnika ilustracije nisu u svom izvornom obliku zamišljene kao dijalog sa Andrićevom knjigom. Naime, ove likovne varijacije izvedene su u maniru tzv. automatizma pre nego što je uopšte i postojala ideja da se uvedu u književno delo. Potonjom selekcijom Mićanović je crteže podelio, prateći poglavlja knjige, u devet Celina koje su konačno, idejno i fizički, dovedene na relacijsku ravan tekst-likovni prilog. Svojim konceptom dijaloškog toka crteža sa Andrićevim tekstom Mićanović kreira svojevrsnu pozornicu. Na toj pozornici scenografiju čini tekst knjige, a na proscenijumu promiču avetinjske figure postajući pravi akteri grotesknog pozorišta senki (iz kojeg je Andrić i dao ime jednom od glavnih likova u knjizi). Utvrđivanjem analogija između teksta I crteža izvode se metaforički nazivi činova ove nadrealne, mićanovićevske predstave: Prolog – Prostor; I – Buđenje; II – Lica; III – Žudnja; IV – Ponavljanje; V – Izgnanik; VI – Dodir; VII – Stvaranje; VIII – Vrtlog; Epilog – Da li je ovo kraj?.

Može se reći da je takvim postupkom uobličena i jedna netradicionalna muzejska postavka. U njoj se Andrićevo delo posmatra kao artefakt, pri čemu je taj predmet nanovo muzealizovan kroz crteže Zdravka Mićanovića. Ovi crteži poprimaju ulogu nepredvidivog vodiča kroz sumornu pozornicu "Proklete avlije" i živote njenih zatočenika ali je isto tako i Andrićeva "Avlija" postala potencijalni ključ za dalja tumačenja Mićanovićevih radova. Alhemičarskim podvigom otvoren je začarani krug kome se zaista ne nazire kraj.

Art magazin