subota, 22. prosinca 2012.

Grafiti u BiH - Rezime, Resume


Rezime

Fenomenom grafita u Bosni i Hercegovini počeo sam se baviti 2005. godine. Snimao sam grafite da bi ih zabilježio i sačuvao od zaborava. Taj posao je bio zaista interesantan, jer sam svaki dan nailazio na inteligentne poruke, čudne natpise, nevjerovatne simbole, umjetničke slikarije i improvizacije, izlive srdžbe i bijesa, a nerijetko sam se i sam smijao čitajući grafit... Odlučio sam da prikupljeni materijal objavim na ovaj način u dostignutom stepenu pripremljenosti sa uvjerenjem da će i takav izazvati pažnju ljudi koji se grafitima eventualno bave, i ne samo grafitima nego i društvenim fenomenima i kretanjima uopšte.
Na ovom disku nalaze se prikazani grafiti iz 43 opštine u BiH, ukupno 1391 grafit. Grafiti su svrstani po opštinama i nisu klasifikovani prema vrstama iskaza, poruka ili formi (tekst,simbol,slikarija...).
Čitaoca i gledaoca ovih fotografija obavještavam da sam fotografisanju grafita pristupio neselektivno tj. fotografisao sam sve grafite ili jasno vidljive natpise na javnim mjestima na koje sam naišao, tako da se ne treba iznenaditi kada se naidje na grafit ili natpis nekulturnog, šovinističkog, perverznog ili uvredljivog sadržaja. To je jednostavno dio ukupnog miljea u kojem živimo.
Kao društveni fenomen grafiti postavljaju pitanja, traže ali i nude odgovore.Tokom snimanja grafita naišao sam na razne natpise koji sami po sebi nisu grafiti, ali su slični njima i obično su smiješni, te sam ih smjestio u poseban folder. U sadržaju cd-a našli su se i primjeri prepiske sa saradnicima u prikupljanju fotografija grafita, te jedan slikoviti primjer nastanka grafita.

 Synopsis

I have started dealing with the graffiti phenomenon of Bosnia and Herzegovina in 2005. I photographed the graffiti to record them and to keep them from oblivion. That was a really interesting job because I was founding intelligent messages, strange writings, unbelievable symbols, artistic paintings and improvisations, eruptions of hate and anger, and I often laughed reading some graffiti…I have decided to publish that collected material in this way and level of readiness with a belief that the expression would splurge at people who possibly deal with graffiti, and not only graffiti but social phenomena and movements as well.
There are total 1391 graffiti from 43 municipalities of Bosnia and Herzegovina recorded on this disc. The graffiti are assorted by municipalities and they are not classified according to sorts of their expression, messages or form (text, symbol, painting)
I inform the reader and observer of these graffiti that I approached photographing of the graffiti without any selection, so say; I snapped all graffiti and clear writings at public places I met, so he/she should not be shocked when meet a graffiti with primitive, chauvinistic, athwart or insulting content.
It is simply a part of total milieu we live in.
As a social phenomenon, graffiti ask questions, seek but also give explanations. During snapping, I found a variety of inscriptions that are not essential graffiti but are similar to them and usually funny so I put them into a special folder. In CD content there are also correspondences with my associates about gathering snapshots of graffiti so as one pictorial genesis of graffiti.