subota, 22. prosinca 2012.

Kompakt disk - Grafiti u Bosni i Hercegovini - autor R.Stjepanović - Predgovor

Sa nekoliko narednih postova predstaviću Vam, ne u cjelini, sadržaj mog kompakt diska o Grafitima u BiH. Ovaj disk sam izdao 2010. godine. Ko bude želio da pregleda sav sadržaj, može ga naći u bibliotekama npr. u Derventi, Brodu, Nanja Luci, Doboju, Trebinju, Foči...Matice Srpske, SANU, ali i Univerzitetskoj biblioteci BiH u Sarajevu...Narodnoj biblioteci Srbije u Beogradu...
Počinjemo sa predgovorom koji se nalazi na elektronskom disku.


Predgovor

O grafitima je napisano zaista mnogo. Oni su sveprisutni, pojavljuju se svaki dan (noć?!) i na najrazličitijim mjestima. Na zidovima zgrada, saobraćajnim znacima, kamionima i autobusima, na asfaltu, na kućama, mostovima, pozorištima... Na ovom kompakt disku neću se baviti teorijom grafita, o tome ima, kako rekoh, zaista mnogo literature.
Fenomenom grafita u Bosni i Hercegovini počeo sam se baviti 2005. godine. U tom periodu, na najrazličitijim javnim mjestima moglo se vidjeti mnoštvo grafita i raznih natpisa još iz predratnog perioda, kao i onih iz perioda rata i onih nakon toga. Bilo je za očekivati da će lokalne zajednice postepeno početi uredjivati fasade i zgrade, da će većina tada prisutnih grafita nestati, pa sam počeo snimati grafite da bi ih zabilježio i sačuvao od zaborava. Taj posao je bio zaista interesantan, jer sam svaki dan nailazio na inteligentne poruke, čudne natpise, nevjerovatne simbole, umjetničke slikarije i improvizacije, izlive srdžbe i bijesa, a nerijetko sam se i sam smijao čitajući grafit...Tako sam odlučio da ih počnem sistematski snimati i sakupljati, sa namjerom da sakupim reprezentativan broj grafita iz bar 55% dijelova Bosne i Hercegovine. Grafiti iz toliko opština BiH bili bi sasvim dovoljni da se izvrši cjelovita i naučna analiza (analiza sadržaja) i donesu zaključci o cijelom miljeu grafita u BiH. Medjutim, neke objektivne životne okolnosti spriječile su me u namjeri da sakupim dovoljan uzorak i da ga podvrgnem sociološkoj, kulturološkoj i politološkoj analizi. Zbog toga sam odlučio da prikupljeni materijal objavim na ovaj način u dostignutom stepenu pripremljenosti sa uvjerenjem da će i takav izazvati pažnju ljudi koji se grafitima eventualno bave, i ne samo grafitima nego i društvenim fenomenima i kretanjima uopšte.
Na ovom disku nalaze se prikazani grafiti iz 43 opštine u BiH, ukupno 1391 grafit. Iz nekoliko opština ima samo po nekoliko ili samo jedan grafit, pa sam bio u dilemi da ih prikažem, na kraju sam odlučio da uvrstim i njih, iako ni u kojem slučaju ne predstavljaju karakterističan sadržaj grafita za taj grad, tj. nisu reprezentativni. Dakle, grafiti su svrstani po opštinama i nisu klasifikovani prema vrstama iskaza, poruka ili formi (tekst,simbol,slikarija...).
Čitaoca i gledaoca ovih fotografija obavještavam da sam fotografisanju grafita pristupio neselektivno tj. fotografisao sam sve grafite ili jasno vidljive natpise na javnim mjestima, tako da se ne treba iznenaditi kada se naidje na grafit ili natpis nekulturnog, šovinističkog, perverznog ili uvredljivog sadržaja. To je jednostavno dio ukupnog miljea u kojem živimo.
Kao društveni fenomen grafiti postavljaju pitanja, traže ali i nude odgovore. Koji su motivi pisanja grafita? Ko, kada i kako piše? Preovladjuju li pisani ili slikovni grafiti? Koji su simboli najčešće izraženi grafitom? Da bi se odgonetnuo natpis u pojedinim grafitima treba uložiti zaista puno napora?! Grafit uvijek ima tananu vezu sa vremenom u kojem je nastao, sa društvenom sredinom i aktuelnim dogadjajima?! Kako klasifikovati grafite? Neki grafiti su napisani na stranim jezicima      (najvećim dijelom na engleskom jeziku), pa ih je potrebno prevesti?! Koliko su grafiti prethodnica, a koliko posljedica javnog mnijenja?!...
Tokom snimanja grafita naišao sam na razne natpise koji sami po sebi nisu grafiti, ali su slični njima i obično su smiješni, te sam ih smjestio u poseban folder. U sadržaju cd-a našli su se i primjeri prepiske sa saradnicima u prikupljanju fotografija grafita, te jedan slikoviti primjer nastanka grafita.

Želio bih da se iskreno zahvalim prijateljima koji su tokom mog rada na prikupljanju grafita pokazali stvarno interesovanje i razumijevanje, kao i svima koji su mi poslali fotografije grafita iz pojedinih gradova Bosne i Hercegovine. To su : Jela Josić, Miroslav Gojković, Živko Djuza, Branka Stjepanović, Dragan Jurošević, Dušica Kantar, Miloš Divjak, Milan Stjepanović, Boško Lukić, Snežana Djikić, Ljilja Ivezić, Predrag Lasica, Danijela Djekanović, Nada Kovačević, Ranko Komadina, Savko Pećić, Goran Garačić i Tatjana Dunović.